Гра – подорож
«Люби і знай свій рідний край, юний таращанець!»
(проводиться під час районної краєзнавчої конференції)
Мета гри:
– забезпечення постійного зацікавлення дітей туризмом, історією та культурою рідного краю;
– активізація пошукової діяльності в краєзнавчому напрямку;
– виховання юних патріотів української землі.
Завдання гри:
· Залучення до гри всіх бажаючих. Кількість команд не обмежується.
· Навчити учнів працювати однаково відповідально як за себе, так і за команду.
· Навчити учнів отримувати навики творчого мислення, розвивати уяву.
· Впливати на емоційну сферу.
· Виявити загальну ерудицію дітей, їхній життєвий досвід, вміння приймати рішення.
· Розвивати інтерес до вивчення історії, географії рідного краю, туризму.
Умови проведення гри-подорожі
Гра може проводитись в кабінетах, спортзалах, актових залах, на подвір’ї, використовуючи всю вільну територію. Брати участь в ній можуть команди шкіл міста та району, клубів, гуртків позашкільних закладів. Команда складається з трьох–семи учасників (учнів середнього шкільного віку). Кожна команда обирає лідера, назву, девіз. Запропонована конкурсна програма проходить у вигляді подорожі. Кожна команда має пройти сім станцій по маршрутному листу. Одночасно на кожній станції змагається 3-4 команди. Система діє по колу. Жеребкуванням команди визначають, з якої станції починають рух. На кожній станції за правильно виконані завдання та правильні відповіді команді нараховуються бали, які виставляються у маршрутному листі. Гра-подорож закінчується після проходження командами всіх станцій. Переможець визначається за найбільшою кількістю балів. Кожна станція зустрічає краєзнавців своїми завданнями. Декілька станцій пропонують конкурсні завдання, які бувають на туристсько-краєзнавчих змаганнях окремими конкурсами. Інші – зустрічають учасників вікторинами. Готуючи завдання для станцій, необхідно враховувати індивідуальні особливості дітей, глибину засвоєння ними наукових знань та практичних умінь, навичок, ступінь складності запитань, їх пізнавальну цінність.
Зміст гри-подорожі
Станція «ГЕРОЇЧНА» – зустрічає вікториною. Командам за кожну правильну відповідь на питання нараховується один бал.
І коло
· Назвіть Героїв Радянського Союзу, учасників Великої Вітчизняної війни, наших земляків. (Вернигора, Навроцький, Пилипченко, Штельмах, Шевченко)
· Коли було прийнято акт про незалежність України? ( 24 серпня 1991р.)
· Як називалися човни запорізьких козаків? (чайки)
· Де був головний осередок українського козацтва? (Запорізька Січ)
· Головний начальник козацького війська? ( гетьман)
· За якого князя виникли перші школи на Русі? ( Володимира)
· Коли Червона Армія почала називатись Радянською? (в лютому 1946р.)
· Коли почалася ІІ світова війна? (1 вересня 1939 року)
2 коло
· Назвіть воїнів-інтернаціоналістів, наших земляків, які загинули в Афганістані? (Борідченко – с. Лісовичі, Мукосій – с. Чапаєвка, Яровий – с. Петрівське)
· Як називалось татарське військо в стародавній Русі? ( орда)
· Хто був засновником Запорізької Січі? (Байда-Вишневецький)
· Назвіть автора першої Конституції Української держави? (Пилип Орлик)
· Назвіть дату проведення параду Перемоги. (24 червня 1945 року)
· Хто на Русі заборонив кровну помсту? ( Ярослав Мудрий)
· Як називалась підпільна організація, членами якої були Олег Кошовий, Уляна Громова, Любов Шевцова? («Молода гвардія»)
· Хто очолив боротьбу українського народу в 1648-1654 рр. проти Речі Посполитої? (Богдан Хмельницький)
3 коло
· Назвіть дату визволення міста Таращі від німецьких загарбників? (6 січня 1944 року)
· Як називалась боротьба, як вид змагання, в козацькі часи на Україні? (гопак)
· Назвіть дату початку Великої Вітчизняної війни? ( 22 червня 1941р.)
· Назвіть видатного українського філософа, просвітителя і поета, автора вірша «Великому городу нрав і права»? (Сковорода)
· Яке місто було перед Києвом столицею давньої Русі? (Новгород)
· Коли відбулося визволення України він німецьких загарбників? (жовтень 1944 року)
· Назвіть кошового отамана Війська Запорізького, видатного полководця, національного героя українського народу, автора дошкульного листа запорожців турецькому султанові? (Іван Сірко)
* * *
Станція «ВОКЗАЛЬНА» – проводиться конкурс на збирання рюкзака.
З купи різноманітних речей, приготовлених заздалегідь, потрібно відібрати речі, які необхідні туристові в поході: спальник, ковдра, сковорідка, мотузка, миска, радіо, кеди, намет, ліхтарик, компас, годинник, черевики, чайник, виделка, ложка, ніж, аптечка, сірники, білизна, предмети особистої гігієни, блокнот, ручки, голка з нитками та інш. Оцінюється правильність вибору та розташування предметів у рюкзаку. Найвищий бал – 5.
* * *
Станція «ВСЕЗНАЙКА» – зустрічає вікториною. Командам за кожну правильну відповідь нараховується один бал.
1 коло
· Назвати способи орієнтування на місцевості (за компасом, небесними світилами, явищами природи, ознаками місцевих предметів)
· Які річки протікають на території Таращанського району? ( Котлуй, Рось, Глибочиця, Гнилий Тікич, Березянка, Кислівка)
· Які комахи можуть сигналізувати про радіоактивність? ( мурашки)
· Загальна назва сукупності тварин? ( фауна)
· Як називається переселення з однієї країни в іншу? (міграція)
· Країна пірамід? (Єгипет)
· Як називається найбільша паралель? (екватор)
· Перша допомога при тепловому сонячному ударі? (швидко перенести потерпілого в тінь, груди і голову змочити водою)
2 коло
· Які рослини нашої місцевості називають «живими компасами»? (пижма, череда, береза, сосна)
· З якими районами та областями межує Таращанський район? (Рокитнянський, Ставищанський, Білоцерківський, Богуславський – Київської області; Лисянський – Черкаської області)
· Картина, що зображує природу? ( пейзаж)
· В якій частині світу ми живемо? ( Європа)
· Яку рослину називають травою від 99 хвороб? (звіробій)
· Хто готує вогнище на Івана Купайла? ( хлопці)
· Українські народні пісні, що виконуються на Різдво? ( колядки)
· Які рослини можна використовувати для зупинки кровотечі, лікування натертих місць? (кропива, лопух, подорожник, тисячолистник)
3 коло
· Які рослини можуть передбачати погоду? ( акація, конюшина, латаття)
· Пристрій для визначення сторін горизонту? ( компас)
· Повітряна оболонка Землі? ( атмосфера)
· Яка найменша рослина? ( ряска)
· Узагальнена назва сукупності рослин? (флора)
· Які рослини не пускають до палатки мух? (полин, пижма)
· Перша допомога при розтягненні зв’язок? (прикласти пузир з льодом чи холодні примочки, накласти тугу пов’язку)
* * *
Станція «ГЕОГРАФІЧНА» – потрібно визначити азимут на заданий предмет.
Команда з допомогою компаса, з місця позначеного крейдою, визначає азимут на предмети, що знаходяться в кабінеті, спортзалі, на подвір’ї, тощо (люстерко, вікно, стілець, книжкову шафу, портрет, дерево, двері). Завдань дається кілька. За кожен правильно визначений азимут команда отримує один бал.
* * *
Станція «ТУРИСТИЧНА» – зустрічає вікториною. За кожну правильну відповідь команда отримує один бал.
1 коло
· Назвіть вузли, що в’яжуться на мотузці однієї товщини? (булінь, стремено, удавка)
· Як знімаються перила на переправі «колода»? (після проходження останнього учасника, команда самостійно знімає перила методом «стягування»)
· Який інвентар необхідний для встановлення намету? (намет, два апельштока, 10-12 кілочків, 6 з яких позначені)
· Що ми називаємо «азимутом»? ( кут між напрямком на північ і напрямом на заданий предмет)
· Як встановлюється навісна переправа? (всією командою)
· Які вузли в «прусику» використовуються на трасі «траверс», а саме «горизонталь»? (подвійний та простий провідники, вісімка)
2 коло
· Назвіть вузли, що в’яжуться на двох мотузках однієї товщини? (ткацький, прямий)
· Яка довжина навісної переправи? (не довше 30 м)
· Як встановлюється переправа «колода»? (всією командою)
· Як наводяться перила на переправі «колода»? ( за допомогою основної мотузки)
· Який вузол в’яжуть учасники на основній мотузці на етапах «спуск» та «підйом»? (схоплюючий)
· Яка техніка безпеки на навісній переправі? ( добре натягнута мотузка, закручені карабіни, один чоловік на смузі)
3 коло
· Які вузли в’яжуться на «прусику»? ( вісімка, простий та подвійний провідник)
· Основні елементи «смуги перешкод»? (встановлення та зняття намету, спортивний підйом та спуск, навісна переправа, траверс, траверс по колоді)
· Які особливості здійснення етапу «спортивний спуск»? ( командна страховка, спуск здійснюється в рукавицях)
· Який спортивний інвентар необхідний на навісній переправі? (три основних мотузки по 30 м, по дві репмотузки, по два карабіни на кожного учасника команди)
· Особливості орієнтування за компасом? ( стрілка компасу завжди показує на північ)
· Який кут нахилу навісної переправи? (до 10 градусів)
* * *
Станція «ДЗВІНКА» – проводиться конкурс на краще виконання туристської пісні. Найвищий бал – 5.
* * *
Станція «ЕКОЛОГІЧНА» – зустрічає учасників подорожі девізом «Не хочемо навколишнього середовища одноразового використання».
Командам пропонується перелік побутових речей одноразового використання. Це повинні бути всім відомі речі, наприклад: консервні банки, баночки з під кока-коли, різні паперові серветки, пластикові пляшки, целофанові пакети та інш. Завдання: знайти кожному предмету зі списку його «двійника», тобто річ багаторазового або постійного використання (наприклад: кока-кола в баночці – кока-кола в склянній пляшці). За кожну цікаву неординарну відповідь – 1 бал.
Література:
1. Бардин К.В. Азбука туризма. – Москва: Просвещение, 1991, ст. 45.
2. Зеленін С.М. Краєзнавча підготовка туриста. – Київ: Здоров’я, 1992, ст.. 17.
3. Історія України для дітей шкільного віку. – Київ: Товариство «Знання», 1992, ст.. 36, 49-51, 77, 96, 105, 145, 167.
4. Цимбалюк В. Колиска українського народу. – Київ, 2000, ст.. 35, 38, 45.
5. Штюрмер Ю.А. Краткий справочник туриста. – Москва: Профиздат, 1990, ст. 7, 11, 13, 16, 29, 31, 49.
6. Краєзнавчо-інформаційні посібники по рідному краю. (Оглядово)
7. Публікації місцевих та регіональних періодичних видань. (Оглядово)
Залишити відповідь