[ST-breadcrumb]


Тренінг “Знаймо свої права – виконуймо свої обов’язки”

Знаймо свої права – виконуймо свої обов'язки

(тренінгове заняття для учнів 7-9 класів)

Актуальність теми. Проблема прав дітей – одна з гострих проблем нашого суспільства. За даними опитування українського Інституту соціальних досліджень, рівень правової культури та прав дітей про свої права та обов'язки досить низький. Майже кожна шоста дитина взагалі не знає законів які її захищають. Дітям бракує елементарної обізнаності у сфері своїх прав, обов'язків та відповідальності в багатьох життєвих ситуаціях.

Мета: ознайомити учнів з їхніми правами та обов'язками в суспільстві та сім'ї на основі «Конвенції 00Н про права дитини».

Матеріали: паперові серветки, голуби з паперу, кольорові геометричні фігурки, маленькі листочки, «Конвенції 00Н про права дитини» для кожного учасника, робочі аркуші паперу формату А4, великі аркуші фліп-чарту, «Права дитини в малюнках», маркери, скотч, ножиці, роздаткові інформаційні матеріали.

1. Привітання-знайомство. Вправа «Ім'я».

Мета: розширити інформацію про учасників, підвищити рівень згуртованості групи.

Хід вправи

Учні по черзі називають своє ім'я та позитивну рису характеру чи поведінки на першу літеру імені.

2. Оголошення теми заняття «Знаймо свої права – виконуймо свої обов'язки».

3. Вправа «Очікування».

Мета: визначити очікування та сподівання учнів від тренінгового заняття.

Хід вправи

Ведучий пропонує учням відповісти на запитання: «Які знання ви хотіли б отримати на занятті?», «Що ви очікуєте від тренінгового заняття?». Відповіді учні записують на аркушах паперу складених у вигляді голубів, та прикріплюють їх на плакат «Наші очікування».

4 Вправа «Витинанки».

Мета: наглядно показати учням унікальність кожної особистості.

Хід вправи

Учні стають спинами у коло, тримаючи в руках паперові серветки. Ведучий дає інструкції: Складіть серветку вдвоє, відірвіть правий верхній кут; знову складіть серветку вдвоє, відірвіть лівий верхній кут; і так далі, доки ще можна рвати папір.

Запитання до учнів:

1. Які візерунки у нас вийшли?

2. Чому вони всі різні, адже інструкція для всіх була однакова?

3. Чи є в когось правильні і неправильні серветки?

4. Який висновок можна зробити з цієї вправи?

Ведучий: Щойно ми переконалися, що всі люди різні. Кожен – не такий , як усі. Кожен – особливий, унікальний, неповторний.

Але є щось, що всіх нас об'єднує, у всіх нас однакове. Що ж це? (Відповіді учнів). Так, дійсно це – права. Всі ми різні, але права у нас однакові.

Для подальшої роботи учнів потрібно об'єднати у п'ять груп за різнокольоровими геометричними фігурками.

5. Робота в групах. «Мозковий штурм».

Кожна група повинна сформулювати визначення поняття «Право» та записати на аркушах паперу А4. Після закінчення групи по черзі оголошують результати своєї роботи. Ведучий коментує і вивішує всі формулювання груп, а потім дає визначення терміну за тлумачним словником:

«Право – це система, встановлених державою, загальнообов'язкових правил (норм) поведінки».

6. Інформаційне повідомлення.

10 грудня 1948р. Генеральною Асамблеєю ООН була прийнята Декларація прав людини. У цьому документі ООН проголосила, що діти мають право на особливе піклування та допомогу.

20 листопада 1989р. Генеральна Асамблея ООН, на основі Декларації прав людини, прийняла Конвенцію про права дитини, яка була ратифікована Україною 27 лютого 1991р.. Було визнано що діти є повноправними членами суспільства, які мають право на особливе піклування та захист.

7. Вправа «Аукціон».

Мета: з'ясувати обізнаність учнів про права дітей.

Хід вправи

Ведучий: А тепер разом з вами, ми з'ясуємо, які права мають діти. Пограємо у гру, хто більше назве прав дитини. Всі вислови ведучий записує на великому аркуші фліп-чарту. Якщо діти назвали не всі права, то ведучий доповнює їх, а потім на дошці вивішує «Права дитини в малюнках».

8. Робота в групах з «Конвенцією ООН про права дитини».

Кожній дитині роздається «Конвенція ООН про права дитини», в якій групи повинні знайти та опрацювати статті про права дитини.

І група – знайти у Конвенції статті про право дитини на ім'я, громадянство, знати своїх батьків і на їх піклування (7,8).

11 група – знайти у Конвенції статті про право дитини на освіту, культурну і творчу діяльність, дозвілля і відпочинок (28,29,30,31).

III група – знайти у Конвенції статті про право дитини на вільне висловлення думки та отримання інформації (12,13,14,17).

IV група – знайти у Конвенції статті про право дитини на життя і охорону здоров'я (6,24,27).

V група – знайти у Конвенції статті про право дитини на захист від усіх форм експлуатації і насильства (19,32,34,36,37).

Роздатковий матеріал: аркуші формату А4 з написами відповідно до завдань, що отримали групи.

Кожна група презентує інформацію про знайдені статті, аркуші із записами вивішує на дошці.

9. Вправа «Порушення прав казкових героїв у казках».

Мета: навчити підлітків знаходити порушення прав дитини у повсякденному житті на прикладі порушення прав казкових героїв.

Хід вправи

Ведучий ставить перед кожною групою завдання згадати якнайбільшу кількість казок, де порушуються права казкових персонажів. Учні називають казки та виявлені в них порушення прав і коментують їх.

10. Робота в групах «Порушення прав дитини».

Кожній групі потрібно згадати та написати типові порушення прав дитини відповідно до Конвенції.

I група – порушення прав дитини в школі.

II група – порушення прав дитини в сім'ї.

III група – порушення прав дитини в суспільстві.

IV група – порушення прав дитини державою.

V група – порушення прав дитини ровесниками.

Обговорення в групах: де і які з цих прав порушуються? Потім кожна група доповідає про результати своєї роботи.

11. Інформаційне повідомлення «Хто може допомогти у захисті твоїх прав».

Мета: зорієнтувати учнів, куди і до кого звертатися, якщо виникають проблеми порушення прав.

Ведучий: Ми знаємо, що робити і до кого звертатися, коли заболить голова або зненацька почнеться приступ апендициту.

А як бути коли порушуються права підлітків? До кого звертатися, кому довірятися, кого запитати? Дуже мало є таких, хто жодного разу не ставив перед собою цих запитань. Підлітки не знають, до кого звертатися, і тому не можуть вчасно отримати потрібну їм консультацію та допомогу, отже залишаються на одинці зі своїми проблемами.

А дарма. В кожній місцевості існує ціла мережа організацій, служб, здатних кинути «рятівний круг» тим, хто цього потребує.

Інформація яку ви отримуєте зараз, підкаже, куди і до кого звертатися по допомогу щодо захисту своїх прав.

Ведучий наводить список організацій і служб, до яких підлітки можуть звернутися в разі потреби, роздає їм перелік цих організацій і служб.

12. Вправа «Обов'язки дитини».

Мета: показати нерозривний зв'язок прав та обов'язків дитини.

Ведучий: Права дитини нерозривно пов'язані з обов'язками, які потрібно усвідомлювати і виконувати. Зараз ми з вами з'ясуємо які обов'язки мають діти. Учні називають обов'язки які повинна виконувати дитина. Всі вислови ведучий записує на великому аркуші фліп-чарту. Якщо діти назвали не всі обов'язки то ведучий доповнює їх.

13. Вправа «Телеграма».

Мета: отримати від кожного учасника коротку інформацію про те чи здійснилися очікування учнів та про враження від проведеного тренінгового заняття.

Хід вправи

Ведучий звертається до учнів із пропозицією скласти йому телеграму з 11 слів, яка містила б відповіді на такі запитання:

■ Що ви думаєте про проведений тренінг?

■ Що була для вас важливим?

■ Чому ви навчилися?

■ Що вам сподобалося?

■ Що не вдалося з'ясувати?

Далі ведучий збирає телеграми, прикріплює їх на плакат «Телеграма» у дзьоби паперових голубів і зачитує. Учасники, прослухавши всі телеграми, визначають, яка з них їм найбільше сподобалась.

14. Підсумки заняття.

Підготувала: Голяк Тетяна Петрівна,
координатор Іванківського району

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

20 − 14 =